Priser
I butiks och webshop priser ingår moms med 25 procent
Reklamationsrätt
Reklamationsrätten gäller i 3 år. Om fel på varan uppstår inom denna period kommer felet åtgärdas/repareras i första hand.
Reklamationsrätten gäller ej fel som uppkommit pga. av bristande skötsel (Läs om skötsel råd nedan), felaktigt handhavande eller normal slitage.
Om du haft varan i mer än 6 månader, är du ansvarig att frakta varan till oss i Ödeshög för att vi ska kunna undersöka och åtgärda felen. Vi kan transportera varan, men då belastas du för frakten. Skulle det visa sig att det är ett produktionsfel, återbetalas fraktavgiften. Om det visar sig att det är ett handhavandefel, tas kontakt med dig om nästa steg i ärendet.
Vid hämtning av en reklamerad vara, ska du bära ner varan dit våra bilar kommer åt att lasta.
Reklamation
För att vi ska kunna hantera ett reklamationsärende måste den skickas via formuläret på vår hemsida.
Som kund har ni skyldighet att rapportera eventuella fel på inköpta varor direkt efter mottagen leverans.
För att snabbt komma med beslut i ärendet är det nödvändigt att ni uppger order- eller kundnummer samt skickar med bilder eller videofilm som visar skadorna. Bilderna måste visa hela möbeln, då vi har svårt att se helheten med närbilder.
Vår vidarekonversation i ärendet sker enbart via e-post.
För att avlasta vår kundtjänst samt klara av att ge en högre grad av service till alla våra kunder, ber vi er att inte kontakta kundtjänst i reklamationsärenden. Man kommer att hänvisa till formuläret på hemsidan.
Skötsel råd Gällande skin, eco och PU läder
Behandling av dessa soffor, sängar bord samt tv bänkar tillverkade i de material skall och bör ske var 6:e månad med medel från S&E Möbler AB.
Garanti
S&E Möbler AB säljer mattor med 6 månaders garanti och alla andra produkter med ett års garanti samt tre års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen.
Alla garantier gäller inom Sverige.
Produktgarantin täcker endast ursprungliga fel, d.v.s. fel som fanns i produkten vid leverans.
Dessa fabrikationsfel ska konstateras och godkännas av S&E Möbler, då du som kund får ersättningsdelar, alternativt en ny produkt.
Gäller det t.ex. handhavande fel och i de fall som vi inte kan hitta något fel på produkten eller då du orsakat skadan själv gäller inte garantin.
Produktgarantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, eller felmontering.
Reklamationsrätten gäller enbart i de fall där det med/under normalt slitage uppstår skada som kan hänföras till någon form av fabrikationsfel.
Din orderbekräftelse eller kvittens gäller som garantibevis. Förvara dokumentet väl eftersom dokumentet krävs om du behöver utnyttja garantirätten.
Observera att det för företag gäller andra regler för garanti- och reklamationsrätt.
Vid eventuell upptäckt reklamation skall det genast anmälas till S&E Möbler via mail: reklamation@semobler.se Ange alltid namn och vilken vara det gäller.
Bild på skadan krävs också.
Betalning
SE Möbler erbjuder finansiering av köp via Klarna Checkout (upp till 12 mån 0% ränta) om ni handlar via vår webbutik.
Samt Ecster Finans (5-23mån 0% ränta), eller , Svea Ekonomi (6-24 mån 0 % ränta) om ni handlar via telefon eller i butiken.
Vid köp i butik tar vi även emot kort samt kontanter och Swish.
Handpenning
En handpenning på minst 30 % betalas alltid vid kontantbetalning om ni beställer via telefon eller i butik. Slutbetalning görs vid hämtning eller leverans.
Ångerrätt & Returhantering
Som kund har du 14 dagars ångerrätt när du handlar på distans eller utanför affärslokalen. Ångerfristen börjar löpa från den dag du tagit emot varan.
Om du ångrar ditt köp och skickar tillbaka en produkt till oss betalar vi tillbaka ditt köpbelopp senast inom 15 dagar från det att vi mottagit produkten.
Som kund bekostar du själv returfrakten. Ångrad produkt skall alltid returneras i väsentligen oförändrat skick samt i originalförpackning med tillhörande emballage. Alla returer skall ske inom 14 dagar fr.o.m dagen vi godkänner returen.
Konsumenten ansvarar för risken vid returfrakt; denna risk innefattar bland annat att produkten skadas eller kommer bort under frakt. Företag har inte rätt att
returnera en produkt om produktförpackningen har öppnats. Vid specialbeställningar gäller inte ångerrätten.
Vid en retur skall konsumenten meddela SE Möbler sin önskan. Vid returer är det kundens ansvar att produkten kan hämtas upp utan komplikationer,
samt att kunden är närvarande och behjälplig för transportören. Observera att transportören ej bär några produkter, utan dessa skall vara förpackade
på pall i orginalemballage, eller likvärdigt - på marknivå. Alla returer skall först godkännas av SE Möbler där vi kommer att kräva bildmaterial.
Om något av ovanstående ej uppfylls förbehåller vi oss rätten att ej återbetala hela beloppet till följd av extra kostnader, skador eller förändrat skick på produkten.
Vid ångrat köp, kontaktar du kundtjänst via mail omgående: info@semobler.se Ange alltid namn och ditt ordernummer.
Öppetköp
Som kund har du 30 dagar öppet köp. Detta innebär att du som kund har rätt till att returnera produkten inom 30 dagar fr.o.m leveransdatumet. Detta gäller vid köp i butiken eller distans- och hemförsäljning. Vid returen ska varan returneras i oöppnad förpackning, helt omonterad och oanvänd. Som kund belastas du för returfrakten. Vid utnyttjande av öppetköp skall du ange skäl om ditt beslut. Bilder på varan och emballagets skick måste skickas till info@semobler.se
Öppet köp gäller inte vid betalning med presentkort (endast bytesrätt), specialbeställningar eller reaprodukter, om inget annat är avtalat vid köptillfället. Överenskommelsen skall stå i detta fall i din orderbekräftelse eller kvitto.
OBS! Alla presentkort gäller endast i ett år fr.o.m köpedatumet.
Avbokning av vara
Lagd order på specialbeställning som avbokas debiteras med 30% av ordervärdet för den avbokade varan. Alla varor beställs samma dag som handpenningen är betald.
Eventuell avbeställning skall ske skriftligen via e-post till info@semobler.se
Leveranstider
Alla leveranstider är ungefärliga. Normal tid är 5–12 veckor från fabrik.
Lagervaror är varor som vi normalt har i lager för omedelbar leverans/hämtning.
Om du önskar delleverans – meddela oss när du lägger din order eller kontakta oss.
Om leveranstiden blir längre än vad som angivits på din order så meddelar vi dig snarast möjligt efter det att förseningen kommit oss tillkänna.
Vid avbokning av redan godkänd leverans kommer ni som kund att debiteras returfrakt samt en hanteringskostnad. För att undvika extra onödiga kostnader – ta emot er inbokade leverans.
Leveransgaranti
Vi på S&E möbler gör allt för att leverera dina nya möbler snarast möjligt. Vi vågar faktiskt lova att vi levererar inom den utlovade leveranstiden.
Din skyldighet som kund
Din uppgift som kund är att se till att möbeln kommer in i ditt hem. Mått finns angivet till varje produkt. Är du osäker kontakta oss för info. Vi fraktar inte tillbaka en levererad möbel.
Divanriktning
Gällande divanriktning gäller det när ni sitter i soffan.
Frakt
På varor som väger över 25 KG och ska levereras till Norrland och Gotland tillkommer en extra fraktavgift beroende på volymer vid beställning , vänligen kontakta oss för mer info
Fraktvillkor
S&E Möbler AB har egen leverans i större delen av Sverige, och använder oss utav olika underleveratörer så DHL, Bring OsV i hela Sverige.
Leverans sker enbart vardagar och enligt våra samt transportbolagets gällande tidtabell, oftast vardagar 09,00-17,00. Lokala avvikelser kan
förekomma. Vill du veta vad som gäller för just din ort hänvisar vi till vår kundinformation 0142-21625.
Alla leveranser sker till husets ytterdörren och inbärning ingår ej. Vid returnering av produkt tillkommer returfraktskostnad. Är er leverans skadad ska ni omedelbart anmäla detta till chauffören så
att en notis görs på fraktsedeln. Det är kundens skyldighet att kontrollera godset vid mottagandet och anteckna eventuella skador på
fraktsedeln innan påskrift, annars kan du bli utan ersättning. Anmäl detta till S&E Möbler AB skriftligen till reklamation@semobler.se
Är leveransen skadad på ett sätt som inte är noterbart på emballaget,skall en anmälan göras till S&E Möbler inom 3 dagar efter mottagandet.
Anmälan görs på mail till reklamation@semobler.se bifoga alltid bild på skadan.
Reservation
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel, brister i information samt felaktiga specifikationer på vår hemsida. Detta gäller även bilderna, som i vissa fall har illustrativt syfte.
Tvist
Vid eventuell tvist skall svensk lag gälla och lösas av svensk domstol. Vi följer Allmänna Reklamations Nämndens (ARN) beslut.
Force Majeure
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer,
fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses,
och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från SE Möbler, som gör att SE Möbler ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse,
skall utgöra grund till att SE Möbler befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.