Köpvillkor

Köpvillkor

PRISER & AVGIFTER
  • I butiks och webbutik priser ingår moms med 25 procent.
  • Fraktkostnader samt avgifter tillkommer vid leverans av varor som väger över 20 Kg vid leverans till Norrland och Gotland.
  • Fraktkostnader samt avgifter tillkommer vid leverans utanför Sverige.

Betalning

S & E Möbler erbjuder finansiering av köp via följande partner:

  • Klarna Checkout (upptill 12 mån 0% ränta) vid beställning via vår webbutik.
  • Ecster Finans (5-23mån 0% ränta)
  • Svea Ekonomi (6-24 mån 0 % ränta)

Vid butiksköp tar vi även emot kort, kontanter och Swish.

OBS! En handpenning på minst 30 % betalas alltid vid kontantbetalning om ni beställer via telefon eller i butik. Slutbetalning görs vid hämtning eller leverans.

Datahantering & integritet:

På S & E Möbler samarbetar vi med Klarna vid köp via webshop. S & E Möbler & Klarna värnar om dina personuppgifter och vill att du ska känna dig trygg när du lämnar uppgifter till Klarna och oss. För mer information om datahanteringen & Klarnas villkor kan du följa kommande länk: https://www.klarna.com/se/villkor/

Leveransvillkor

Inrikes:

S & E Möbler har egen leverans i större delen av Sverige, och använder sig utav olika underleverantörer som DHL, Bring Osv. i hela Sverige.

Lagervaror levereras inom 3-10 arbetsdagar. Om du önskar delleverans – meddela oss när du lägger din order eller kontakta oss. Om leveranstiden blir längre än vad som angivits på din order så meddelar vi dig snarast möjligt efter det att förseningen kommit oss tillkänna.

  • Beställningsvaror har leveranstid upp till 3 månader beroende på inköpen och produktarten.
  • Specialbeställda varor levereras normalt inom 2-3 månader.

Leverans sker enbart vardagar och enligt våra samt transportbolagets aktuella tidtabeller, oftast vardagar 09.00-17.00. Lokala avvikelser kan förekomma. Vill du veta vad som gäller för just din ort hänvisar vi till vår kundinformation 0142-216 25.

Alla leveranser sker till husets ytterdörr och inbärning ingår ej. Är er leverans skadad ska ni omedelbart anmäla detta till chauffören så att en notis görs på fraktsedeln. Det är kundens skyldighet att kontrollera godset vid mottagandet och anteckna eventuella skador på fraktsedeln innan påskrift, annars kan du bli utan ersättning. Anmäl detta till S & E Möbler skriftligen till reklamation@semobler.se

Vid avbokning av redan godkänd leverans kommer ni som kund att debiteras returfrakt samt en hanteringskostnad. För att undvika onödiga kostnader – ta emot er inbokade leverans. Vi på S & E Möbler gör allt för att leverera dina nya möbler snarast möjligt. Vi vågar faktiskt lova att vi levererar inom den utlovade leveranstiden.

Utrikes:

S & E Möbler använder sig utav olika transportörer vid utrikesleveranser. Lagervaror levereras inom 3-6 veckor. Om leveranstiden blir längre än vad som angivits på din order så meddelar vi dig snarast möjligt efter det att förseningen kommit oss tillkänna.

OBS! Specialbeställda varor samt beställningsvaror levereras normalt inom 2-3 månader. Leverans sker enligt överenskommelse mellan S & E Möbler och kund till husets ytterdörr. Är leverans skadad ska kund rapportera det till vår reklamationsavdelning via e-post till reklamation@semobler.se

Paketleverans:

Vid beställning av mindre produkter sker leveransen till kundens närmsta postombud. Ett sms skickas ut till kund för upphämtning när varan ankommit till postombudet. I sms:et framgår även vilket postombud paketet finns för upphämtning samt att SMS:et alltid skall uppvisas vid utlämning av paket tillsammans med giltig legitimation. Hämtar du inte ut ditt paket på utlämningsstället inom 14 dagar skickas det tillbaka till oss och du debiteras för returfraktkostnad samt hanteringskostnad.

Om leveranstiden blir längre än vad som angivits på din order så meddelar vi dig snarast möjligt efter det att förseningen kommit oss tillkänna.

Garanti

S & E Möbler erbjuder er som kund ett års garanti på hela sortimentet (exklusive mattor 6 månaders garanti). Alla garantier gäller inom Sverige. Produktgarantin täcker endast ursprungliga fel, d.v.s. fel som fanns i produkten vid leverans. Dessa fabrikationsfel ska konstateras och godkännas av S & E Möbler, då du som kund får ersättningsdelar, alternativt en ny produkt. Produktgarantin täcker inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, eller felmontering eller handhavandefel. Din orderbekräftelse eller kvittens gäller som garantibevis. Förvara dokumentet väl eftersom dokumentet krävs om du behöver utnyttja garantirätten. Observera att det för företag gäller andra regler för garanti- och reklamationsrätt.

Reklamation & reklamationsrätt

Som kund hos S & E Möbler har du 3 års reklamationsrätt i enlighet med konsumentköplagen och 2 års reklamationsrätt i enlighet med EU-reglerna (gäller endast utländska kunder som är bosatta i EU).

Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga, enligt konsumentköplagen och EU-reglerna. Ett fel måste rapporteras inom skälig tid efter att kund upptäckt felet.

Vid eventuell upptäckt reklamation skall det anmälas till S & E Möbler via mail till reklamation@semobler.se eller via vårt formulär på hemsidan. För att underlätta hanteringen av ert ärende, ange alltid följande: Namn, ordernummer/kundnummer, artikelnummer/namn på felaktig vara, återkoppling sker skriftligt via mail.

Om du haft produkten i mer än 6 månader, bär du ansvaret för att frakta varan till oss i Ödeshög för att vi ska kunna undersöka och åtgärda felet. Vi kan transportera varan, men då belastas du för frakten. Skulle det visa sig att det är ett produktionsfel, återbetalas fraktavgiften. Om det visar sig att det är ett handhavandefel, tas kontakt med dig om nästa steg i ärendet.

Reklamationsrätten täcker ej fel som uppkommit pga. av bristande skötsel (Läs om skötselråd i produktbeskrivning), felaktigt handhavande eller normalslitage.

För att avlasta vår kundtjänst samt klara av att ge en högre grad av service till alla våra kunder, ber vi er att inte kontakta kundtjänst i reklamationsärenden. Du kommer att hänvisas till formuläret på hemsidan eller eventuellt e-post.

Avbokning av vara

Lagd order på specialbeställning som avbokas debiteras med 30 % av ordervärdet för den avbokade varan. Alla varor beställs samma dag som handpenningen är betald. Eventuell avbeställning skall ske skriftligen via e-post till info@semobler.se

Ångerrätt & Returhantering

Som kund har du 14 dagars ångerrätt när du handlar på distans eller utanför affärslokalen. Ångerfristen börjar löpa från den dag du tagit emot varan.

Om du ångrar ditt köp och skickar tillbaka en produkt till oss betalar vi tillbaka ditt köpbelopp senast inom 15 dagar från det att vi mottagit produkten.

Som kund bekostar du själv returfrakten. Ångrad produkt skall alltid returneras i väsentligen oförändrat skick samt i originalförpackning med tillhörande emballage. Alla returer skall ske inom 14 dagar fr.o.m dagen vi godkänner returen.

Kund ansvarar för risken vid returfrakt; denna risk innefattar bland annat om produkten skadas eller kommer bort under frakt. Företag har inte rätt att returnera en produkt om produktförpackningen har öppnats. Vid specialbeställningar gäller inte ångerrätten.

Vid en retur skall konsumenten meddela S & E Möbler sin önskan. Vid returer är det kundens ansvar att produkten kan hämtas upp utan komplikationer samt att kunden är närvarande och behjälplig för transportören. Observera att transportören ej bär några produkter, utan dessa skall vara förpackade på pall i orginalemballage, eller likvärdigt - på marknivå. Alla returer skall först godkännas av S & E Möbler där vi kommer att kräva bildmaterial.

Om något av ovanstående ej uppfylls förbehåller vi oss rätten att ej återbetala hela beloppet till följd av extra kostnader, skador eller förändrat skick på produkten.

Vid ångrat köp, kontaktar du kundtjänst via mail på info@semobler.se Ange alltid namn och ditt ordernummer. Vid köp av reaprodukter i kategori ”Lagerrensning” gäller ej ångerrätt/öppet köp. Vid retur av en reaprodukt återbetalas kund i form av presentkort.

Öppet köp

Som kund har du 30 dagar öppet köp hos S & E Möbler. Detta innebär att du som kund har rätt till att returnera produkten inom 30 dagar fr.o.m leveransdatumet. Detta gäller vid köp i butiken eller distans- och hemförsäljning. Vid returen ska varan returneras i oöppnad förpackning, helt omonterad och oanvänd. Som kund belastas du för returfrakten. Vid utnyttjande av öppet köp skall du ange skäl om ditt beslut. Bilder på varan och emballagets skick måste skickas till info@semobler.se

Som kund bekostar du själv returfrakten vid öppet köp. Varan skall alltid returneras i väsentligen oförändrat skick samt i originalförpackning med tillhörande emballage. Kund ska returnera varan inom 30 dagar fr.o.m mottagningsdatumet.

Öppet köp gäller inte vid betalning med presentkort (endast bytesrätt), specialbeställningar eller reaprodukter, om inget annat är avtalat vid köptillfället. Överenskommelsen skall i detta fall stå i din orderbekräftelse eller kvitto.

Öppet Köp gäller endast i Sverige!

Divanriktning

Gällande divanriktning gäller det när ni sitter i soffan.

Reservation

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel, brister i information samt felaktiga specifikationer på vår hemsida. Detta gäller även bilderna, som i vissa fall har illustrativt syfte.

Tvist

Vid eventuell tvist följer S & E Möbler beslut från Allmänna reklamationsnämnden (ARN) Tvist rörande villkoren skall avgöras av allmän domstol.

Force Majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från S & E Möbler, som gör att S & E Möbler ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att S & E Möbler befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.